Publicações

Publicações do Grupo de Pesquisa

AQUINO, M.; ALCOFORADO, S. L. ; SGNOLF, M. L. Aprender e ensinar sobre as partículas modais na Argentina e no Brasil: experiências com o uso de um material didático autoral. Pandaemonium Germanicum, v. 28, p. e240035, 2025.

AQUINO, M.; BADAIN, G. Reflections on the teaching of German Modal Particles in an extension course: Needs assessment and experiences of students and teachers. Domínios de Linguagem, v. 18, p. 1-31, 2024.

AQUINO, Marceli. Análise da tradução das partículas modais alemãs na série How to sell drugs online. Cadernos De Estudos Linguisticos, v. 66, p. e024016, 2024.

AQUINO, M.; Die Modalpartikel und ihre funktionalen Äquivalente im Portugiesischen. Kontrastive Pragmatik. Wege der Germanistik in transkultureller Perspektive. Jahrbuchs für internationale Germanistik, v. 6, p. 183-194, 2023.

AQUINO, M. The nuclear communicative function as a teaching strategy for German Modal Particles: the relevance of the minimalist approach as a teaching tool. Educação em Revista, v. 40, 2024.

AQUINO, Marceli. A description of the pragmatic function of mas and aí in Brazilian Portuguese: analysis on the functional equivalents of German Modal Particles. Diálogo das Letras, [S. l.], v. 12, p. e02304, 2023.

AQUINO, M.; Das sieht ja ganz anders aus, wie fühlst du dich denn? Teaching modal particles ja and denn with the Queer Eye Germany series: a didactic model based on a Descriptive Format. PANDAEMONIUM GERMANICUM (ONLINE), v. 49, p. 170-195, 2023.

AQUINO, M.; KAHIL, T. A. . As Partículas Modais mas e ai pela perspectiva de falantes do Português Brasileiro: uma investigação da linguagem em uso. CONFLUÊNCIA, v. 63, p. 171-198, 2022.

AQUINO, M.; CINTO, A. L. M. ; KAHIL, T. A. . Mas quem ia carregar uma nota fiscal?: uma investigação da função modal de mas em língua portuguesa. CONFLUÊNCIA, v. 60, p. 373-399, 2021.

AQUINO, M.; ARANTES, P. C. C. . Partículas Modais em alemão e seus equivalentes funcionais em português brasileiro: proposta de análise e classificação para o uso. Pandaemonium Germanicum (Online), v. 40, p. 166-190, 2020.

AQUINO, M.; The Teaching of German Modal Particles: Didactic Strategies in GFL. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 20, p. 131-161, 2020.

AQUINO, M.; A contribuição da ferramenta de corpus para o ensino das PMs denn, doch, halt e wohl. Diálogo das Letras, v. 8, p. 144-158, 2019.

AQUINO, M.; A tradução da partícula modal wohl para o português: uma investigação do esforço de processamento de participantes brasileiros e alemães. CADERNOS DE TRADUÇÃO (UFSC), v. 38, p. 352-374, 2018.

AQUINO, M.; O uso de corpus para o ensino das partículas modais alemãs doch e wohl. BABEL, v. 8, p. 1 – 13, 2018.

AQUINO, M.; The processing of German modal particles in post-editing tasks. PANDAEMONIUM GERMANICUM (ONLINE), v. 20, p. 65-85, 2017.

AQUINO, M.; O questionário como ferramenta de ensino de partículas modais alemãs. PANDAEMONIUM GERMANICUM (ONLINE), v. 20, p. 156, 2017.

Artigos sugeridos

BUSSE, D. Partikeln im unterricht Deutsch als fremdsprache. Muttersprache, Berlin, v. 102, n. 1, p. 37-59, 1992.

BROSS, F. German modal particles and the common ground Helikon. A Multidiscip. Online J., pp. 182-209. 2012.

DIEWALD. G.  Discourse particles and modal particles as grammatical elements. K. Fischer (Ed.), Approaches to Discourse Particles, Elsevier, Amsterdam, pp. 403-425. 2006.

HEGGELUND, K. Zur bedeutung der deutschen modalpartikeln in gesprächen unter besonderer berücksichtigung der sprechakttheorie und der daf-perspektive. Linguistik Online, Berna, v. 9, n. 2, 2001.

HELBIG, G. Lexikon deutscher partikeln 2. ed. Leipzig: Verlag Enzyklopädie, 1990.

JOHNEN, T. Aí como partícula modal do português. In: MOTA, J. (ed.). CONGRESSO INTERNACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE LINGUÍSTICA, 1., 1994, Salvador. Anais […]. Salvador: Instituto de Letras da Universidade Federal da Bahia, 1997. p. 3-9. Disponível em: Disponível em: https://bit.ly/2WX8Jog Acesso em: 24 jun. 2019.

LEISS, E. Epistemicity, evidentiality, and Theory of Mind (ToM). In: ABRAHAM, W. Modality and theory of mind: elements across languagues. Berlin: De Gruyter , p. 37-66. 2012.

WALTEREIT, R.; DETGES, U. Different functions, different histories: modal particles and discourse markers from a diachronic point of view. Catalan Journal of Linguistic, Barcelona, v. 6, p. 61-80, 2007.

WALTEREIT, R. Modal particles and their functional equivalents: a speech-act-theoretic approach Journal of Pragmatics, 33 (2001), pp. 1291-1417. 2001.

WEYDT, H. What are particles good for? In: FISCHER, K. (ed.). Approaches to discourse particles Amsterdam: Elsevier,. p. 205-218. 2006.

WEYDT, H. Abtönungspartikel: die deutschen modalwörter und ihre französischen entsprechungen. Berlin: Gehlen, 1969.

ZIMMERMAN, K. Warum sind modalpartikeln ein lernproblem? In: WEYDT, H. (ed.). Partikeln und deutschunterricht: abtönungspartikeln für lerner des deutschen. Heidelberg: Julius Groos,  p. 111-122. 1981.