Direção

Leading

Fabio G. Cozman

Professor titular da Escola Politécnica da Universidade de São Paulo, diretor do Centro de Inteligência Artificial na USP, e pesquisador 1C CNPq, com foco em aprendizado de máquina e representação de conhecimento e incerteza. PhD pela Carnegie Mellon University (EUA), serviu como program e general chair da Conference on Uncertainty in Artificial Intelligence, e editor dos periódicos Artificial Intelligence, Journal of Artificial Intelligence Research, e Journal of Approximate Reasoning. Foi coordenador do Comitê Especial em Inteligência Artificial da Sociedade Brasileira de Computação, onde recebeu o Prêmio de Mérito Científico em IA.

Full professor at University of São Paulo’s Polytechnic School, director of the Center for Artificial Intelligence at USP, and researcher 1C CNPq, focusing on machine learning and representation of knowledge and uncertainty. PhD from Carnegie Mellon University (US), he served as program and general chair of the Conference on Uncertainty in Artificial Intelligence, and editor of the Artificial Intelligence Journal, Journal of Artificial Intelligence Research and Journal of Approximate Reasoning. He was the coordinator of the Special Committee on Artificial Intelligence of the Brazilian Computer Society, where he received the Scientific Merit Award in AI.

Prédio do Inova USP, onde o GAIA se localiza.

Coordenação

Coordination

Giselle Beiguelman

Artista e professora livre-docente da FAUUSP. Pesquisa arte e ativismo na cultura urbana e as estéticas contemporâneas da memória, com ênfase nas transformações da imagem e nas políticas do esquecimento. Suas obras artísticas integram acervos como o da Pinacoteca de São Paulo, ZKM (Alemanha), MAC-USP e Latin American Collection da University of Essex. É membro do Laboratório OUTROS Urbanismos (FAUUSP) e do Interdisciplinary Laboratory Image Knowledge – Humboldt-Universität zu Berlin. Foi coordenadora do curso de Design da FAUUSP (2013-2015). Autora de Memória da amnésia: políticas do esquecimento (2019) e colunista da Rádio USP e da revista Zum.

Artist and professor of the FAUUSP (University of São Paulo’s Faculty of Architecture and Urbanism). She researches art and activism in urban culture and the contemporary aesthetics of memory, with an emphasis on image transformations and forgetfulness policies. Her artistic works are included in collections such as the Pinacoteca de São Paulo, ZKM (Germany), MAC-USP and Latin American Collection at the University of Essex. She is a member of the Laboratory OUTROS Urbanismos (FAUUSP) and of the Interdisciplinary Laboratory Image Knowledge – Humboldt-Universität zu Berlin. Author of Memória da amnesia: políticas do esquecimento (2019) and columnist for USP Radio and Zum magazine.

Bruno Moreschi

Artista, pós-doutorando da FAUUSP e doutor em Artes pela Unicamp, com passagem na University of Arts of Helsinki (CIMO Fellowship). Suas investigações relacionam-se a sistemas e a decodificações de seus procedimentos – incluindo (mas não só) o das artes visuais e seus espaços de legitimação. Realiza experiências em IA a partir de práticas expandidas de crítica institucional e de estudos sobre camadas humanas em infraestruturas digitais. Projetos reconhecidos por Van Abbemuseum, 33ª Bienal de São Paulo, Rumos, Funarte, Capes e Fapesp. É pesquisador do projeto Histories of AI: Genealogy of Power (Universidade de Cambridge) e pesquisador sênior do Center for Arts, Design and Social Research (CAD+SR).

Artist, postdoctoral fellow at FAUUSP (University of São Paulo’s Faculty of Architecture and Urbanism) and PhD in Arts (Unicamp) with a period at the University of Arts of Helsinki (CIMO Fellowship). His investigations are related to systems and the decoding of their procedures - including (but not limited to) the visual arts and their legitimization spaces. Conducts AI experiments based on expanded institutional criticism practices and studies on human layers in digital infrastructures. Projects recognized by Van Abbemuseum, 33rd São Paulo Biennial, Rumos, Funarte, Capes and Fapesp. He is a researcher of the project Histories of AI: Genealogy of Power (University of Cambridge) and a senior researcher at the Center for Arts, Design and Social Research (CAD + SR).

Pesquisadores – Docentes

Researchers – Faculty

André Mintz

Professor adjunto de arte e tecnologia do Departamento de Fotografia e Cinema na Escola de Belas Artes da UFMG. Doutor e mestre em Comunicação Social pela mesma instituição, também é mestre em Culturas da Arte Mídia na Aalborg University, Lodz University e Danube University Krems. Sua pesquisa volta-se às relações entre arte, visualidades e infraestruturas computacionais em articulações com métodos digitais e estudos sociais de ciência e tecnologia.

Adjunct professor of Art and Technology at Department of Photography and Cinema at the Federal University of Minas Gerais’s School of Fine Arts (EBA UFMG). Holds a PhD and Master in Social Communication from the same institution, and a Master's Degree in Art Media Cultures at Aalborg University, Lodz University and Danube University Krems. His research focuses on the relationships between art, visualities and computational infrastructures in articulation with digital methods and social studies of science and technology.

Dalida Maria Benfield

Pesquisa o pensamento feminista a partir de ações criativas. É co-fundadora do Center for Arts, Design and Social Research (CAD+SR) e do Institute of (im)Possible Subjects. Também faz parte do corpo docente da Vermont College of Fine Arts; e foi visiting scholar na Microsoft Research New England; professora visitante da Universidade de Aarhus; professora associada do Berkman Klein Center for Internet and Society na Harvard University e coordenadora do Departamento de Educação Artística da Escola do Art Institute of Chicago.

Dalida Maria Benfield is an artist, theorist, curator and educator who researches the feminist thinking through creative actions. She is the co-founder of the Center for Arts, Design and Social Research (CAD+SR) and of the Institute of (im)Possible Subjects. She is also a professor of the Vermont College of Fine Arts; and was a visiting scholar at the Microsoft Research New England; a visiting professor at Aarhus University; a associate professor at the Berkman Klein Center for Internet and Society at Harvard University and the coordinator of the Department of Art Education at the School of the Art Institute of Chicago.

Lucia Santaella

Lucia Santaella é pesquisadora 1A do CNPq, doutorada em Teoria Literária (PUC-SP, 1973) e livre docente em Ciências da Comunicação (ECA/USP, 1993). É professora titular na pós-graduação em Comunicação e Semiótica e em Tecnologias da Inteligência e Design Digital (PUC-SP) e coordenadora desse último. Publicou 50 livros e organizou 21, além da publicação de quase 500 artigos no Brasil e no exterior. Recebeu os prêmios Jabuti (nos anos de 2002, 2009, 2011, 2014), o prêmio Sergio Motta (2005) e o prêmio Luiz Beltrão (2010).

Lucia Santaella is 1A researcher at CNPq, with a PhD in Literary Theory (PUC-SP, 1973) and Associate Professor in Communication Sciences (ECA / USP, 1993). She is a Full Professor at the Communication and Semiotics Postgraduate Course and at the Technologies of Intelligence and Digital Design Postgraduate Course (PUC-SP), and the coordinator of this latter. She published 50 books and organized 21, besides publishing almost 500 articles in Brazil and abroad. She received the Jabuti Award (in the years 2002, 2009, 2011, 2014), the Sergio Motta Award (2005) and the Luiz Beltrão Award (2010).

Silvia Laurentiz

Professora do Departamento de Artes Plásticas e do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da ECA USP, doutora em Comunicação e Semiótica (PUC-SP, 1999), livre-docente em Artes (ECA / USP, 2011) e coordenadora do Grupo Realidades. Artista multimídia em realidade virtual e aumentada, ambientes interativos, multimídia e web art. Entre suas publicações recentes: Sistemas autônomos, processos de interação e ações criativas (ARS, 2011); Sensoriality and conformed thought (International Conference on Universal Access in Human-Computer Interaction, 2015); Videogames and the development of cognitive skills (DAT Journal, 2017) e Conformed Thought: Consolidating Traces of Memories (International Conference DUXU, 2018.

Professor at the Department of Plastic Arts and the Postgraduate Program in Visual Arts at ECA USP. She holds a PhD in Communication and Semiotics (PUC-SP, 1999), a PhD in Arts (ECA / USP, 2011) and is the coordinator of the research group Realidades. Multimedia artist in virtual and augmented reality, interactive environments, multimedia and web art. Among her recent publications: Sistemas autônomos, processos de interação e ações criativas (ARS, 2011); Sensoriality and conformed thought (International Conference on Universal Access in Human-Computer Interaction, 2015); Videogames and the development of cognitive skills (DAT Journal, 2017) and Conformed Thought: Consolidating Traces of Memories (International Conference DUXU, 2018).

Pesquisadores – Pós-graduação

Researchers – Postgraduate

Amanda Chevtchouk Jurno

Doutora e mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFMG. Pesquisadora e professora, é jornalista formada pela mesma universidade. Dentre seus interesses de pesquisa: plataformas, algoritmos e tecnologias e suas interfaces com a comunicação e o jornalismo, com foco nas influências éticas e sociais de suas agências. Em sua tese de doutorado, discutiu a plataformização do jornalismo pelo Facebook entre 2014 e 2019.

Holds a PhD and a Master in Social Communication from the Federal University of Minas Gerais. Researcher and Professor, she has a degree in journalism from the same university. Among her research interests: discussions about platforms, algorithms and technologies and their interfaces with communication and journalism, focusing on the ethical and social influences of their agencies. In her PhD Dissertation she discussed the platformization of journalism by Facebook between 2014 and 2019.

Andrey Koens

Artista, graduado em Design Gráfico. Mestrando em Artes Visuais no Instituto de Artes da UNESP (orientado pelo professor e artista Sérgio Romagnolo), onde estabelece correspondências entre tecnologia e pintura brasileira. Suas investigações relacionam estéticas do digital à poéticas da imagem pictórica, explorando pós fotografia, IA e tradução som-imagem. Desde 2010, desenvolve softwares, com projetos para Itelios do Brasil (Capgemini), Instituto Moreira Salles e galeria Luisa Strina.

Artist, with a degree in Graphic Design. Master's student in Visual Arts at the UNESP’s Arts Institute (supervised by artist and professor Sérgio Romagnolo), where he establishes correspondences between technology and Brazilian paintings. His investigations relate aesthetics from digital to poetics of pictorial image, exploring post photography, AI and sound-image translation. Since 2010, he develops softwares, with projects for Itelios do Brasil (Capgemini), Instituto Moreira Salles and Luisa Strina gallery.

Didiana Prata

Designer gráfico, curadora, graduada e mestre pela FAUUSP, onde também é doutoranda orientada pela profa. Giselle Beiguelman. Suas investigações acadêmicas estão focadas no design e na evolução das narrativas visuais na contemporaneidade, na estética de banco de dados, assim como no uso de IA como estratégia criativa e curatorial. Também realiza projetos gráficos, editoriais e expositivos relacionados à cultura visual, educação, arquitetura e antropologia urbana. É membro do Grupo de Pesquisas Estéticas da Memória no grupo no século 21 (CNpQ-FAU-USP) e professora de Design Gráfico na Fundação Armando Alvares Penteado (Faap).

Graphic designer, curator, holds a degree and a Master from FAUUSP, where she is also a PhD student supervised by professor Giselle Beiguelman. Her academic investigations are focused on the design and evolution of visual narratives in contemporary times, on database aesthetics, as well as on the use of AI as a creative and curatorial strategy. She also performs graphic, editorial and exhibition projects related to visual culture, education, architecture and urban anthropology. She is member of the Grupo de Pesquisas Estéticas da Memória no grupo no século 21 (CNpQ-FAU-USP) and professor of Graphic Design at the Foundation Armando Alvares Penteado (Faap).

Gabriel Francisco Lemos

Artista, professor, graduado em Artes Visuais pelo Centro Universitário Belas Artes e em Composição Musical com ênfase em Música Eletrônica pela Unesp. É mestre em Musicologia e Estética, com apoio da Fapesp. Entre 2013 e 2016, colaborou com o Grupo de Percussão da Universidade de São Paulo (PIAP). Entre 2015 e 2018, participou das atividades do Studio PANaroma (Instituto de Artes da Unesp SP), com coordenação de Flo Menezes. Atualmente trabalha no cruzamento entre a composição instrumental e eletrônica em ambientes externos às salas de concerto, e desenvolve projetos que articulam visão computacional, síntese sonora e composição musical algorítmica.

Artist, teacher, with a degree in Visual Arts from the University Center of Fine Arts and a degree in Musical Composition with emphasis on Electronic Music from Paulista State University (Unesp). Holds a master degree in Musicology and Aesthetics, with support from Fapesp. Between 2013 and 2016, he collaborated with the University of São Paulo’s Percussion Group (PIAP). Between 2015 and 2018, he participated in the Studio PANaroma’s activities (Institute of Arts at Unesp SP), with Flo Menezes’ coordination. Currently, he works at the intersection of instrumental and electronic composition in environments outside concert halls, and develops projects that combine computer vision, sound synthesis and algorithmic musical composition.

Gabriel Pereira

Doutorando na Universidade de Aarhus (Dinamarca). Foi estudante visitante no programa de mestrado em Estudos Comparativos de Mídia no MIT. Suas pesquisas concentram-se em estudos críticos de dados, algoritmos e infraestruturas digitais, usando metodologias de pesquisa social e artística. Seus projetos foram exibidos na 33ª Bienal de São Paulo, Van Abbemuseum, IDFA DocLab, Itaú Cultural, aarea.co e em diversos periódicos e conferências acadêmicas. É pesquisador do Center for Arts, Design and Social Research (CAD+SR). Recentemente dirigiu o curta-metragem Recoding Art, exibido em festivais como IDFA (Amsterdam), Hot Docs (Toronto) e É Tudo Verdade (São Paulo).

PhD student at the University of Aarhus (Denmark). He was a visiting student in the Comparative Media Studies master's program at MIT. His research focuses on critical data studies, algorithms and digital infrastructure, using social and artistic research methodologies. His projects were exhibited at the 33rd Bienal de São Paulo, Van Abbemuseum, IDFA DocLab, Itaú Cultural, aarea.co and in several academic journals and conferences. He is a researcher at the (Center for Arts, Design and Social Research (CAD + SR)). He recently directed the short film Recoding Art, shown at festivals such as IDFA (Amsterdam), Hot Docs (Toronto) and É Tudo Verdade (São Paulo).

Pesquisadores – Graduação

Researchers – Undergraduate

Lucas Nunes Sequeira

Graduando de Ciências Moleculares da USP com formação híbrida nas áreas de biológicas e de exatas. Lucas se interessa por competições de programação e desenvolvimento; e software livre, com breves contribuições em github.com/lucasns97 (2018 - hoje). É bolsista do CNPq e pesquisa tradução de máquina sequencial, modelos enviesados e visão computacional. Atua, dentro da comissão de Dados, na Frente Universitária de Combate ao COVID-19 com foco no Conjunto Residencial da USP (CRUSP). Também trabalha com desenvolvimento web e análise estatística.

Undergraduate student in Molecular Sciences at USP with hybrid education in biological and exact sciences. Lucas is interested in programming and development competitions; and free software, with brief contributions at github.com/lucasns97 (2018 - today). He has a CNPq scholarship and researches sequential machine translation, biased models and computer vision. He acts, within the Data Commission, at the University Front to Combat COVID-19 with a focus on USP's Residential Complex (CRUSP). He also works with web development and statistical analysis.

Vinicius Ariel

Graduando em Engenharia de Computação na Politécnica-USP e ex-diretor de Relações Institucionais do Grêmio Politécnico (2019). Atua na intersecção da tecnologia com a arte e as ciências sociais, em especial nos usos alternativos de ferramentas de aprendizado de máquina e no desenvolvimento e design de jogos (github.com/Vinytt?tab=repositories). Atualmente, pesquisa protocolos para análise de modelos de interpretação de imagens, auxiliando a doutoranda Didiana Prata em seu projeto sobre narrativas visuais criadas por imagens dissidentes nas redes sociais.

Undergraduate student in Computer Engineering at USP’s Polytechnic School and former director of Institutional Relations at Grêmio Politécnico (2019). He works at the intersection of technology with art and social sciences, especially with the alternative uses of machine learning tools and game’s development and design (github.com/Vinytt?tab=repositories). He is currently researching protocols for the image interpretation models’ analysis, assisting the doctoral student Didiana Prata with her project about visual narratives created by dissident images on social networks.

Pesquisadores – Associados

Researcher – Associates

Bernardo Fontes

Cientista da Computação pela UFF, explorador do fazer minimalista e processual, autor de arte computacional em berinhard.github.io/sketches, criador do projeto software livre pyp5js; integrante do duo de live coding Pietro Bapthysthe; e assina registros musicais e de programação criativa como berin, 2bonsai e filhos de um acaso gravitacional. Também é um dos criadores do coletivo pessoas.cc e, em 2019, organizou a Noite de Processing em Recife. Em 2018, foi responsável pela programação e implementação do projeto Outra 33ª Bienal de São Paulo, e, em 2020, implementou o Exch w/ Turkers, que evidencia o papel de humanos nas IAs.

Computer scientist (UFF), explorer of minimalist and procedural making, author of computational art at berinhard.github.io/sketches, creator of the free software project pyp5js; member of the live coding duo Pietro Bapthysthe; and signs musical and creative programming records like berin, 2bonsai and filhos de um acaso gravitacional. He is also one of the creators of the collective pessoas.cc and, in 2019, he organized the Processing Night in Recife. In 2018, he was responsible for programming and implementing the project Another 33rd Bienal de São Paulo, and in 2020, he implemented the Exch w/ Turkers, which highlights the role of humans in AIs.

Guilherme Falcão

Designer e editor. Bacharel em Design Gráfico pelo Senac/SP (2006) e pós graduado em Arte: Crítica e Curadoria pela PUC/SP (2012). Sua prática abrange edição e jornalismo, educação, a relação design e outras áreas da cultura. É criador e editor responsável (desde 2012) do Zine Parasita. Em 2013, funda CONTRA (2013-17), editora especializada em publicações colaborativas de cultura visual. É cofundador d'A Escola Livre (2014–18). Seus trabalhos já apareceram em exposições, publicações e premiações no Brasil e no exterior, além de integrar coleções como da Bienal de São Paulo e MoMA. Em 2016, torna-se Editor de Arte do Nexo Jornal.

Designer and editor. Holds a degree in Graphic Design from Senac / SP (2006) and a postgraduate degree in Art: Criticism and Curatorship from PUC / SP (2012). His practice covers editing and journalism, education, the design relationship and other areas of culture. He is the responsible creator and editor (since 2012) of the Zine Parasita. In 2013, he founded CONTRA (2013-17), an editor specialized in collaborative visual culture publications. He is the co-founder of A Escola Livre (2014–18). His works have already appeared in exhibitions, publications and awards in Brazil and abroad, besides integrating collections such as the São Paulo Biennial and MoMA. In 2016, he became the Art Editor at Nexo Jornal.

Monique Lemos

Monique Lemos

Pesquisadora e antropóloga, formada em Direção Cinematográfica pela Academia Internacional de Cinema (AIC) e graduanda em Sociologia e Política pela FESPSP. Diretora de produção e pesquisadora no grupo de estudos e práticas performáticas fundado por Paula Garcia (MAI - Marina Abramovic Institute), responsável pela primeira edição do setor de performances da SP-Arte. Suas pesquisas têm como foco o estudo de humanidades digitais e comportamento social, antropologia da ciência e tecnologia e as relações entre colonialidade e IA. Leciona sobre futuro da imagem e do consumo no Future Lab do IED São Paulo. Fundadora da Topográficas.co.

Researcher and anthropologist, graduated in Cinematographic Direction from the International Academy of Cinema (AIC) and undergraduate student in Sociology and Politics at FESPSP. Production director and researcher in the group of studies and performance practices founded by Paula Garcia (MAI - Marina Abramovic Institute), responsible for the first edition of the performance sector of SP-Arte. Her research focuses on the study of digital humanities and social behavior, anthropology of science and technology and the relationship between coloniality and AI. She teaches about the future of image and the consumption at the Future Lab at IED São Paulo. Founder of Topographical.co.

Silvana Bahia

Co-diretora do Olabi, onde coordena a PretaLab e outras iniciativas. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Políticas e Economia da Informação e da Comunicação da Pós-Graduação em Comunicação da UFRJ e mestre em Cultura e Territorialidades pela UFF. Participou do Lauttasaari Manor Residency, Finlândia, colaborando por com o projeto Anti-Racism Media Activist Alliance (ARMA). Em 2019, co-dirigiu o documentário Quadro Negro. Também é colaboradora da plataforma Afroflix. Em 2017, recebeu o prêmio Destaques da Cultura Digital: Inovação Social e Tecnologia, do CCBB e do Programa Avançado de Cultura Contemporânea da UFRJ.

Co-director of Olabi, where she coordinates the PretaLab. Researcher at the Research Group on Policies and Economics of Information and Communication at the PostGraduation Communication Course at UFRJ and holds a Master in Culture and Territorialities from UFF. She participated in the Lauttasaari Manor Residency, Finland, collaborating with the Anti-Racism Media Activist Alliance (ARMA) project. In 2019, she co-directed the documentary Quadro Negro. She is also a collaborator of the Afroflix platform. In 2017, she received the Highlights of Digital Culture: Social Innovation and Technology Award from the CCBB and from the Advanced Contemporary Culture Program of UFRJ.

Apoios

Partnership

Pedro Barbosa

CMB

Colecionador brasileiro que apoia o Grupo de Arte e Inteligncia Artificial (GAIA) com bolsas de graduação e pós-graduação, assim como em outras atividades do Grupo – eventos, publicações, websites, perfomances, workshops, viagens de pesquisas etc.

Brazilian collector who supports the Art and Artificial Intelligence Group (GAIA) with undergraduate and graduate scholarships, as well as other group activities - events, publications, websites, performances, workshops, research trips, etc.

PretaLab / Olabi

Organização social que trabalha para democratizar a produção de tecnologia. Seu projeto PretaLab discute a representatividade no universo da inovação e traz dados que apontam que falar de raça e gênero na tecnologia é necessário para a criação de uma sociedade socialmente mais justa.

Social organization that works to democratize technological production. The PretaLab project discusses representativeness in the innovation universe and brings data that show that talking about race and gender in technology is necessary for the creation of a more socially just society.

FAUUSP

A Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (FAUUSP) é parceira do GAIA a partir de sua coordenação, realizada por dois integrantes dessa faculdade – a professora Giselle Beiguelman e o pós-doutorando Bruno Moreschi.

The University of São Paulo’s Faculty of Architecture and Urbanism (FAUUSP) is a GAIA partner based on its coordination, carried out by two members of the faculty - professor Giselle Beiguelman and postdoctoral fellow Bruno Moreschi.

CAD+SR

Os programas do Center for Arts, Design, and Social Research (CAD+SR) incluem bolsas e residências para artistas, designers, cientistas, tecnólogos e pesquisadores. O CAD+SR colabora com diversos integrantes do GAIA, além de apoiar projetos e eventos do grupo.

The Center for Arts, Design, and Social Research (CAD + SR) programs include scholarships and residencies for artists, designers, scientists, technologists and researchers. CAD + SR collaborates with several members of GAIA, in addition to supporting group projects and events.