2024 – Atual
Aspectos Metodológicos e Aplicação Prática de LCA (Life Cycle Assessment) e TCO (Total Cost Ownership) e implicações para as Políticas Públicas
O projeto visa comparar diferentes combustíveis e diferentes motorizações segundo a metodologia de LCA (emissões de CO2) e de TCO (que mede custos totais pelo ciclo de vida). Dois trabalhos de formatura muito bem avaliados foram finalizados em 2022 e 2023 considerando respectivamente automóveis (Maselli, 2022) e ônibus (Zillio, 2023). O objetivo final, além de discutir e contribuir com a teoria destas duas metodologias, é também a de problematizar as políticas públicas voltadas à transição energética, cada vez mais interessadas em eletrificação de frotas.
Situação: Em andamento; Natureza: Pesquisa.
2020 – Atual
Who drives the change? Transitions for sustainable mobility, the role of automotive industry and new business models
Descrição: We propose to analyze and compare Brazilian and French case studies regarding sustainable urban mobility transitions. To accomplish this goal, we analyze the diffusion level and different characteristics that explain the current development level of four niches: electro mobility, car sharing schemes, intermodal transportation, and innovation in public transportation. Using the multiple case study method, we have already compared the sustainable mobility initiatives and innovations undertaken by two German automotive companies in Brazil and in Germany (Marx, Mello, Zilbovicius & Lara, 2015). T In a similar vein, the French team analyzed what could be the reaction of the French carmakers to new uncertainties, discussing in particular the issue of industrial and environmental public policies supporting new forms of mobility and transition to more ecological products (Frigant & Jullien, 2018). The team underlined also the key role played by the first tier suppliers, but also SMEs and start-ups, in the French context (Frigant, 2016). In this regard, the two teams share a lot of things (methodology, hypothesis, general framework and some preliminary results) but also point some national particularities. The research project could be a real opportunity to cross our works in order to compare more deeply differences and similarities occurring in two different institutional contexts where firms? objectives and public objectives might be different. Indeed, in the context of discussing the role of the automotive industry to the transition to sustainable mobility, there are also several opportunities to generate new business models geared to the challenges of this field, which are seen as fundamental elements in the process of introducing innovations that lead society to more sustainable systems of urban mobility (Spickermann, Grienitz, & von der Gracht, 2013). The business model approach often associates them as facilitators in the process of introducing innovations in the market or even as units of analysis and starting points for the definition of innovation strategies (Schneider & Spieth, 2013). In addition, more recent research recognize that the essence of the concept of business models bring to some extent the essential elements for understanding, developing and, in particular, for the commercialization of innovations considered sustainable, thus introducing the logic of sustainable business models (Boons, Montalvo, Quist, & Wagner, 2013).
Situação: Em andamento; Natureza: Pesquisa.
Integrantes: Roberto Marx – Coordenador / Adriana Marotti de Mello – Integrante / João Valsecchi Ribeiro de Souza – Integrante / Vincent Frignant – Integrante / Mathieu Montalban – Integrante / Juliano Pelegrina – Integrante.
Financiador(es): COFECUB – Cooperação.
Número de produções C, T & A: 1 / Número de orientações: 1
2014 – Atual
A cadeia automotiva e o desafio da mobilidade urbana: reposicionamento estratégico ou manutenção do status quo?
Descrição: Embora esforços no sentido de reduzir peso, introduzir motorização menos poluente e contribuir para processos de gestão do ciclo de vida do automóvel sejam necessárias e até mesmo urgentes, a questão da mobilidade urbana sustentável passa também pela geração de soluções inovadoras voltadas ao uso do automóvel e demais modais. Em particular, a questão da integração no uso de modais é uma das prioridades para qualquer esforço nesta área. Com isto a participação de antigos e novos players do setor devem ser considerada e conectada através de uma ação inovadora e empreendedora do Estado. Mas estarão estas organizações preparadas e orientadas para tanto? Qual é o papel estratégico, a estrutura organizacional e os recursos que tais organizações devem ter para liderar tais processos? Até que ponto as empresas do setor automotivo estão de fato empenhadas em contribuir com a melhoria da mobilidade urbana? Até que ponto os casos bem sucedidos (encontráveis no Brasil e no mundo) dependeram da atuação do setor automotivo para viabilizar iniciativas de mobilidade urbana? Estas são as questões chave que este projeto de pesquisa buscará responder.
Situação: Em andamento; Natureza: Pesquisa.
Integrantes: Roberto Marx – Coordenador / Adriana Marotti de Mello – Integrante / Mauro Zilbovicius – Integrante.
Financiador(es): Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo – Auxílio financeiro.